דלקת מפרקים פסוריאטית ושמירה על כושר

דלקת פסוריאטית היא דלקת מפרקים אשר שכיחה בקרב אנשים שסובלים מפסוריאזיס. דלקת זו המכונה גם 'ארטריטיס פסוריאטית' היא מחלה כרונית בה המערכת החיסונית של החולה תוקפת את המפרקים וגורמת לדלקת.

סוגים שונים וספורט

רוב האנשים אינם מודעים לעובדה שיש 5 תצורות של דלקת מפרקים מסוג זה זו וכל אחד יכול לסבול בתקופות שונות מדלקת בתצורה שונה. הסוג הראשון היא דלקת שפוגעת ביכולת התפקוד היומיומית של האדם הסובל ממנה. הסוג השני המכונה 'דיפ' מערב דלקות של מפרקי כפות הידיים. הסוג השלישי פוגע בעד שלושה מפרקים בגוף, כאשר מדובר לרוב על מפרקי הקרסוליים או הברכיים. הסוג הרביעי מערב את עמוד השדרה והחמישי הוא סוג דלקת שפוגעת בדרך כלל  במפרקים הקטנים בגוף.  כאשר נשאלת השאלה האם אותו אדם שחולה בדלקת מפרקים מסוג זה או אחר יכול לשמור על כושר וזאת על ידי פעילות גופנית ואימוני כושר קבועים ומסודרים. התשובה היא שהכל תלוי בסוג הדלקת וברמת החומרה שלה.

טיפול בדלקת

חשוב לדעת שאין טיפול שמרפא לגמרי דלקת מפרקים פסוריאטית, אך יש כל מיני תכשירים והתערבויות, שיעזרו להקל על המצב וזאת על ידי הפחתת רמת הדלקת ושיכוך הכאבים הנלווים לדלקת. אדם שסובל מדלקת זו אכן יכול לעסוק בפעילות גופנית, אך רק לאחר התייעצות עם הריאומטולוג ואישורו. חשוב לקחת בחשבון שחלק גדול מאותם אנשים שסובלים מדלקות במפרקים מתמודדים מדי יום עם כאבים ועם עייפות הגוף ולמרות זאת ניתן להתאים להם פעילות גופנית ברמה המתאימה למצבם.

לא מוותרים על ספורט

פעילות גופנית מסודרת תורמת רבות לבריאות הגוף והרגשתו של האדם עם עצמו ועם גופו. למרות התמודדות עם מחלה, יש לקחת בחשבון שחשוב מאוד להישאר גמישים וחזקים, דבר אותו ניתן לעשות על ידי פעילות גופנית קבועה. הדרך הנכונה ביותר להתחיל ולעסוק בספורט (או לחזור ולעסוק בספורט) תהיה בהדרגה.

הצעד הראשון תמיד יהיה הכרת המגבלות והצעד השני תמיד יהיה בסיוע של מאמן מקצועי בתכנית אימונים המתאימה למצבכם. יש להתחיל ביישום הפעילות הגופנית בהדרגה ולאתר את אותם תרגילים שמתאימים למצבכם ולתחושה הטובה שלכם.

חשוב להבין שפעילות גופנית מהווה מרכיב קריטי בטיפול בדלקות מפרקים וזאת משום שהפעילות עוזרת לסובלים ממנה לשמור על בריאות הלב וכלי הדם, בריאות השרירים , גמישות, תנועתיות, שיפור השינה, שיפור מצב הרוח והורדת סטרס. בנוסף, יש לקחת בחשבון שפעילות גופנית ותזונה נכונה יעזרו להגיע למשקל תקין, דבר  שיקל על העומס במפרקים.

לסיכום, שמירה על כושר (תרגילי גמישות, תרגילי חיזוק ותרגילים אירוביים), חשובה מאוד לאנשים שסובלים מדלקת מפרקים פסוריאטית, שכן הפעילות עוזרת בשמירה על טווח רחב של תנועתיות, שיפור הבריאות הכללית ושיפור התחושה. בהצלחה!

 

 

דילוג לתוכן