מניעת התייבשות

כאשר עוסקים בכושר גופני מכל סוג שהוא, החשיפה לסכנת של התייבשות היא גדולה יותר כתוצאה מהוצאת האנרגיה ואיבוד הנוזלים. כאשר הגוף חווה התייבשות מדובר בסכנת חיים של ממש, לכן כדי למנוע מצב שכזה חשוב להגביר את המודעות לגבי הסכנות ודרכי הפעולה.

תסמינים

אז קודם כל כדי לחדד את העניין, התייבשות היא מצב בו הגוף מאבד יותר נוזלים ממה שהוא מכניס, כאשר עבור העוסקים בכושר גופני הסכנה היא כמובן איבוד נוזלים בהזעה כתוצאה ממאמץ. במצב תקין של שיעור נוזלים בגוף,  הכמות צריכה לעמוד על כ- 55% אצל נשים ו- 60% אצל גברים. בזמן מאמץ גופני רב חום הגוף עולה וגורם למצב של הזעה, במידה ומאז הנוזלים הופך שלילי (הגוף מאבד יותר מוזלים ממה שמכניס) הגוף מתייבש וניתן לחוש בסימנים כמו צמא רב, דופק מהיר, בחילות, יובש בפה ותחושת סחרור.

במקרים של התייבשות חמורה ישנה האפשרות לאיבוד ההכרה, והפרעות בתפקוד הראייה והשמיעה, והיא עלולה להוביל לשיבוש מערכות בגוף; פגיעה בכליות, בכבד ובמוח, תוך כניסה למצב בלתי הפיך. הסכנה הגדולה בתהליך ההתייבשות היא כאשר מנגנון הצימאון מתעורר מאוחר כשהגוף כבר איבד אחוז מסוים של נוזלים.

מניעת התייבשות

איך ניתן למנוע מצב של התייבשות? יש להקפיד על שתייה מרובה של לפחות 12 כוסות מים ביום בו עוסקים בפעילות גופנית, במיוחד אם היא בתנאי שטח חמים. עדיף לבצע את הפעילות לאחר שקיעת השמש, אז הטמפרטורה יורדת ואיתה סכנת התחממות הגוף בשילוב המאמץ הפיזי.

כיצד לטפל במצב של התייבשות? במידה ואתם מרגישים את התסמינים שהוסברו, יש לעצור מיד את הפעילות הגופנית ולעבור למצב מנוחה ושתיית נוזלים בקצב איטי ובמקום מוצל. אם מדובר בתסמינים הקשים יותר של התייבשות יש להזעיק צוות מד"א, ובמקרה של התמוטטות לפתוח בפעולות החייאה על ידי גורם מיומן.

דילוג לתוכן