הקשר בין ספורט לגיל השלישי

ספורט מבוגרים

הקשר הבסיסי בין איכות חיים בגיל המבוגר לבין פעילות גופנית

פעילות גופנית חשובה לכל אדם, אולם בגיל השלישי היא חשובה במיוחד. מעבר לחשיבותה של הפעילות הגופנית לבריאות הלב, מערכת הדם, מערכת השרירים וכד', פעילות גופנית בגיל השלישי יכולה לסייע בשימור יכולות גופניות קיימות, לסייע לאדם המבוגר להתמודד עם מחלות או קשיים גופניים מסוימים וכן, לסייע לו לשמור על חיי חברה פעילים ועל ידי כך, גם על תחושת החיוניות שלו ואיכות חייו.

 

כמה דברים שאולי לא ידעתם על פעילות גופנית בגיל השלישי

  • אם האדם לא עסק בפעילות גופנית כל חייו, אין זה אמר שלא יוכל להתחיל לעסוק בה בגיל השלישי. בכל הקשור לפעילות גופנית בגיל השלישי, חשוב לזכור כי המטרה הראשונה והעליונה ביותר היא לסייע לאדם המבוגר לשמור על יכולותיו הגופניות לאורך זמן כאמור, תוך התמקדות בצרכים מסוימים או התחשבות בקשיים המאפיינים את האדם הספציפי. לכן, חוגי הספורט הקיימים לבני הגיל השלישי מותאמים מראש לצרכים אלה ולכן, לא דורשים מן האדם להיות בכושר כתנאי להצלחה. קיימים מגוון סוגי פעילות גופנית לגיל השלישי, כך שאדם יוכל בהחלט לבחור את הסוג המתאים לו וזה שמשתלב באופן הטוב ביותר עם חייו.ספורט מבוגרים
  • פעילות גופנית בגיל השלישי איננה בהכרח מאומצת. כשאנו רגילים לחשוב על פעילות גופנית, אנו מדמיינים לעתים חדרי כושר עמוסים במתעמלים מזיעים, מתנשפים ועוסקים בפעילות גופנית הדורשת מהם מאמץ רב. עם זאת, הפעילות לבני הגיל השלישי, עשויה להיות באופי מעט שונה, בעיקר משום שמטרתם איננה להכניס את האדם לכושר ספורטיבי מצוין, אלא לאפשר לו יציבות נכונה, יכולת הזזה טובה של הגפיים, לסייע למחזור הדם לפעול כמוש צריך ועוד.

 

היכן חלים אותם חוגי ספורט לגיל השלישי?

חוגי ספורט לגיל השלישי קיימים בד"כ במסגרות דיור מוגן, או במרכזים קהילתיים שונים. בעוד שהחוגים במרכזים הקהילתיים עשויים להיות קרובים יותר לבית האדם המבוגר, חוגי הפעילות הגופנית לגיל השלישי במסגרות הדיור המוגן הן פעמים רבות מגוונות יותר, מלוות באנשי צוות רבים ומקצועיים ובעיקר, נגישים יותר לדיירים השוהים במתחם הדיור המוגן.

למען האמת, אחת הסיבות המרכזיות להחלטת מבוגרים לעבור למסגרות הדיור המוגן היא החוגים הרבים הקיים במתחם. חוגי הספורט לגיל השלישי (כמו שאר החוגים) הינם מותאמים באופן מלא לצורכי המבוגרים וכמו כן, מגוון החוגים מאפשר לדיירים לבחור את החוג אליו הם מתחברים ומדרבן אותם להתמיד בפעילות הגופנית.

 

השילוב של תזונה וכושר

כל מי שמעוניין לרדת במשקל, יודע שהשילוב של תזונה וכושר הוא השילוב הטוב ביותר כדי להשיג את המטרה. אימוני כושר, גם אם יהיו עצמאיים, לא ישיגו את המטרה במלואה ללא תזונה נכונה, ותזונה נכונה לבדה, ללא אימון גופני, אולי תסייע לירידה במשקל אך לא לחיטוב הגוף.

מדוע השילוב בין תזונה וכושר הוא הכרחי?

לכל אדם, בהתאם לגילו, למשקלו ולנתונים נוספים, יש כמות מומלצת של קלוריות אשר עליו לצרוך ביום על מנת לרדת במשקל. הירידה במשקל תתבצע, כאשר סך הוצאת האנרגיה של הגוף, יהיה גבוה מסך האנרגיה הנכנסת מהמזון. הפרש האנרגיה, קרוי מאזן קלורי שלילי. במהלך פעילות גופנית, הגוף משתמש בכל מערכות הגוף ומייצר אנרגיה רבה. אותה אנרגיה הדרושה לביצוע אימוני הכושר, נחשבת במאזן שלנו לאנרגיה שהגוף מוציא. בכך, אימון הכושר תורם להגדלת המאזן הקלורי השלילי ולירידה מהירה ביותר במשקל. לכן, פעילות גופנית מאיצה את תהליך הירידה במשקל, אבל לא רק.

פעילות גופנית לחיטוב הגוף

תזונה נכונה
Enjoying the sun after workout

במהלך הפעילות הגופנית, מתפתחים שרירי הגוף. אלו הם שרירי הידיים, הרגליים, שרירי הגב והחזה, שרירי הבטן, הישבן ועוד. אדם המעוניין לרדת במשקל ולחטב את עצמו, יקפיד על תזונה נכונה משולבת עם ביצוע אימוני כושר. לעומת זאת, אדם אשר יקפיד על תזונה דלת קלוריות אך לא יבצע אימונים, יהיה רזה, ובמקרים מסוימים אף רזה מאוד, ולא אטרקטיבי מבחינת מבנה גופו. בנוסף, במשך כ-24 שעות מסיום הפעילות הגופנית, הגוף ממשיך לשרוף קלוריות על מנת לשקם את השרירים שנפגעו קלות במהלך המאמץ. אותן קלוריות שנשרפות, מסייעות גם הן לירידה במשקל. לדוגמה – מוצרי תזונת הספורט של הרבלייף, המורכבים, בין היתר, מחטיפי ואבקות חלבון, מזינים את השרירים מיד לאחר האימון ומסייעים לפיתוחם ולהתאוששות מהירה.

ומה בנוגע לבריאות?

המזון הוא הדלק של הגוף, ובכל הקשור לתזונה נכונה, מוצרי מזון אשר מכילים את כל הויטמינים, המינרלים ואבות המזון להם הגוף זקוק, יתרמו לבריאות הגוף ויאפשרו לו להמשיך להתאמן ולהתחזק. במוצרי תזונה נכונה, תוכלו למצוא מגוון של תוספים וויטמינים שיתנו לגופכם את כל מה שדרוש לו. פעילות גופנית, ידועה גם היא כמשפרת את הבריאות, מחזקת את השרירים והעצמות ותורמת למצב רוח חיובי. ביחד, אחראים התזונה והכושר על גוף בריא, ועל משקל תקין.

דילוג לתוכן