המדריך למשתמש המתחיל באבקות חלבון

חלבון הינו אחד מאבות המזון המצוי במאכלים רבים כגון בשר, מוצרי חלב, אגוזים, קטניות ודגנים. החלבון מורכב מחומצות אמינו אשר הן אבני הבניין של רקמות גוף שונות כגון: עור, שיער, ציפורניים, עצמות וכמובן גם שרירים. ישנו מגוון סוגים שונים של חלבון עם מטרות שונות. בכתבה זו נדבר על מספר סוגי חלבון שונים.

חלבון מי גבינה

חלבון מי גבינה, אחת הצורות הבסיסיות והפופולאריות ביותר של אבקות החלבון. מי גבינה הינו תוצר לוואי בתהליך הכנת גבינות מחלב. יתרונותיו: חלבון מי גבינה מקדם בניית שריר, ירידה במסת השומן כמו גם בריאות לב וכלי דם וחילוף חומרים תקין. חלבון זה גם נספג מהר בגוף, דבר המועיל להתאוששות לאחר אימון. ישנם גם חסרונות: הלקטוז (סוכר החלב) הינו אלרגן נפוץ אשר עלול לגרום לקושי בעיכול מי הגבינה לאנשים האלרגים אליו.

 

חלבון קזאין

חלבון הקזאין מיוצר בתהליך בוא מבודדים את החלבון שבחלב מהשומן והפחמימות.

יתרונותיו: מכיוון שזהו חלבון מבודד, הוא מתעכל לאורך זמן ולוקח לו בין 5-7 שעות להתפרק לחלוטין ועל כן, מתאים לצרוך אותו לפני השינה. חסרונותיו: קזאין הינו תוצר לוואי של חלב, מה שעושה אותו אלרגן גם כן. בנוסף, אינו מומלץ לאחר אימון מכיוון שנספג לאט.

 חלבון סויה

חלבון סויה הינו מקור טוב לחלבון לאלו שאינם צורכים מזון מן החי. לחלבון הסויה יתרונות רבים ביניהם היותו עשיר בחומצת אמינו גלוטמין (אשר עוזרת להתאוששות השרירים) וגם בארגינין (מגבירה זרימת דם ומסייעת לבניית שריר ולאובדן משקל) וBCAA (חומצות אמינו מסועפות העוזרות גם הן להתאוששות השרירים). חסרונותיו דומים לאלו שבחלבון ממקור החלב, שכן, גם הסויה הינה אלרגנית ויש לבדוק האם ישנה רגישות.

חלבון אורז

למרות הנטיה לחשוב שאורז מכיל רק פחמימות יש בו גם הרבה חלבון. יתרונותיו: חלבון האורז נחשב להיפואלרגני, זאת אומרת שהוא קל לעיכול ועל כן כמעט כולו נספג בגוף ולא מתבזבז. חסרונותיו: שלא כמו הסויה, האורז אינו מכיל את כל חומצות האמינו ועל כן, פחות מומלץ לצרוך כחלבון היחיד אלא בתערובת עם עוד חלבונים אחרים אשר ישלימו את חומצות האמינו.

גיינר

הגיינר הוא תערובת של חלבון, לרוב מי גבינה, עם תכולה גבוהה של פחמימות. הגיינר עשיר יותר בקלוריות מאשר אבקות חלבון אחרות. לרוב מי שמשתמש בגיינר הם מפתחי גוף אשר רוצים להעלות מסת גוף או אתלטים מקצועיים המתקשים להגיע בתזונה שלהם לכמות הקלוריות שהם שורפים במהלך אימונים אינטנסיבים. יתרונותיו: הגיינר מאפשר לאנשים הרוצים לעלות במשקל ולא מצליחים להשיג את זה רק באמצעות התזונה. חסרונותיו: כמות הקלוריות הגבוהה לא בהכרח "מתורגמת" לשריר. למעשה הן עלולות להיכנס למאגרי השומן במידה ולא צורכים אותו לאחר אימון אינטסיבי.

לסיכום, כמו שניתן לראות ישנן לא מעט אופציות של אבקות חלבון שניתן לבחור מהן. כל אחד והצורך שלו אם זה לעליה במשקל, או כתוסף לתזונה שהיא דלה בחלבון או אדם המתאמן באופן קבוע ורוצה להעלות מסת שריר. רק חשוב לזכור שעל מנת להרגיש ולראות תוצאות יש לצרוך אותו במשך חודש לפחות ולא לצפות לתוצאות מיידיות.

דילוג לתוכן